Elektromobil - kabina

Nejlevnější elektromobily, které lze koupit
v České republice

Elektromobily jsou stále populárnější a jejich podíl na trhu roste. V autobazarech se jich objevuje stále více a jejich podíl na celkovém počtu nabízených vozidel roste. Tento trend je patrný nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii.

S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích roste také počet nabíječek. V České republice bylo ke konci roku 2021 evidováno již 944 dobíječek. Za poslední 2 roky jich tak přibylo téměř 600. Reálně je ale v Česku nabíjecích stanic mnohem víc a jejich počet se už zřejmě přehoupl přes 1000.

V porovnání s ostatními zeměmi EU je však podíl elektromobilů v České republice stále nízký. Přibližně každé 5. nové osobní vozidlo registrované ve 3. čtvrtletí v EU bylo elektrické s externím dobíjením (18,9 %), zatímco Česká republika s 3% podílem byla mezi zeměmi EU na 22. Místě.

Ceny elektromobilů klesají, i když pomaleji, než bychom si přáli. Díky technologickému pokroku při vývoji baterií a masovější výrobě se ceny elektromobilů budou pravděpodobně snižovat i nadále a stanou se tak dostupnějšími pro širší veřejnost.

V budoucnosti lze tak očekávat další růst podílu elektromobilů na trhu, jak se budou zvyšovat požadavky na snižování emisí a budou se rozšiřovat možnosti nabíjení. Elektromobily jsou tak stále atraktivnější volbou pro mnoho lidí, kteří hledají ekologický a efektivní způsob dopravy.

Připravili jsme pro vás ukázku nejlevnějších elektromobilů, které si lze v ČR pořídit standardní cestou.

Dacia Spring

Foto: Dacia Spring, MEDIA RENAULT
Dacia Spring je aktuálně nejlevnější elektromobil dostupný v Evropě. Tento model nabízí elektromobilitu za polovinu ceny, než byste zaplatili například za Volkswagen ID.3. Dacia se snaží nabídnout elektromobilitu i zákazníkům levných aut, ale aby to dokázala, musela učinit několik kompromisů.

Jedním z těchto kompromisů je volba technického základu. Dacia Spring je přeznačkovaným čínským Renaultem City K-ZE, který je zase elektrickou verzí Renaultu Kwid. Ten byl vyvinut v první polovině 10. let pro indický trh. Aby tedy v Evropě mohl jezdit elektromobil za půl milionu, musela Dacia použít nejen platformu CMF-A, vyvinutou pro rozvojovou zemi, ale dokonce i staré auto, jehož vývoj je dávno zaplacený.

Na palubě Dacia Spring najdete jen to nejnutnější. Infotainment (který ale není v základu) pochází z dacií minulých generací, takže jeho vývoj je také dávno zaplacen. Reproduktory jsou jen dva pod čelním sklem a „startuje“ se obyčejným klíčem v obyčejném „zapalování“ jako u levného konvenčního auta. Zepředu nejde stahovat zadní okna, třebaže jsou elektrická, a zadní sedačky ani nejsou dělené. Ale je tu klimatizace a v duchu Dacie také rezervní kolo, nikoliv jen lepicí sada.

I přes tyto kompromisy má Dacia Spring své výhody. Má vysoký podvozek a nějaká polní cesta ho nerozhází. Má také malá kola s úzkými pneumatikami, které koupíte levně, když je potřebujete vyměnit.

Dacia Spring nabízí dojezd až 220 km v kombinovaném cyklu WLTP a 310 km v městském provozu WLTP. Jeho kompaktní baterie o kapacitě 27,4 kWh dokáže vůz pohánět až jeden týden jízdy po městě.

Baterie typu Li-Ion má využitelnou kapacitu 26,8 kWh a skládá se z 12 modulů a 72 článků. Její hmotnost je 186 kg (+/- 5). Nabíjení baterie je možné pomocí domácí zásuvky o výkonu 2,3 kW (jednofázová 10 A) za méně než 14 hodin, zabezpečené zásuvky Green-Up/Wallbox o výkonu 3,6 kW (jednofázová 16 A) za méně než 9 hodin nebo Wallboxu o výkonu 6,6 kW (jednofázová nabíjecí stanice 32 A) za méně než 5 hodin. Rychlonabíjení o výkonu 125 A DC (0–80 %) trvá méně než jednu hodinu.

MG4 Emotion

Foto: MG4 Emotion, Alexandr Migl
Dalším “levným” elektromobilem na českém trhu je MG4 Emotion. Tato nyní čínská ale původně britská značka vyrábí zajímavý model, který nabízí slušný výkon a kvalitní vybavení za přijatelnou cenu.

MG4 Emotion je poháněn synchronním elektromotorem o výkonu 125 kW / 170 k. Jeho kapacita baterie je 51 kWh, což mu umožňuje dojet na jedno nabití až 450 km (kombinovaný) nebo 579 km (ve městě). Rychlonabíjení trvá pouhých 26 minut a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 7,9 sekundy. Spotřeba energie je pak 16,0 kWh / 100 km.

MG4 Emotion je vybaven širokou škálou bezpečnostních a komfortních funkcí. Mezi ně patří 6 airbagů, bezpečnostní systémy ABS, SCS, TCS, FCW a LDW, adaptivní tempomat, inteligentní omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, LED světlomety, automatická klimatizace a automatická dálková světla. Dále má bezklíčové centrální zamykání, digitální přístrojový panel 7", komunikační systém s 10,25" barevným displejem (iSMART Lite) a ovládání prostřednictvím mobilního telefonu.

Opel Combo e-life

Foto: Opel Combo-e Life, Emil Frey Group
Opel Combo-e Life je elektrický vůz, který nabízí dostatek prostoru a slušnou výbavu za cenu 969 990 Kč. Mezi jeho bezpečnostní prvky patří elektronický stabilizační systém ESP Plus, protiblokovací systém brzd (ABS) s brzdovým asistentem, trakční systém (TCPlus), asistent pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, senzor únavy řidiče a varování před čelní kolizí. Vůz je také vybaven čelními, bočními a hlavovými airbagy a signalizací nezapnutých předních i zadních bezpečnostních pásů.

Pro pohodlí cestujících je Opel Combo-e Life vybaven manuální klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken, výklopnými okny v 2. řadě a rádiem s Bluetooth, 4 reproduktory a USB. Vůz má také digitální tuner DAB, ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, informační displej 3,5“ LCD a tempomat.

Další výbavou vozu jsou elektronická parkovací brzda, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60/40. Zavazadlový prostor je krytý a vůz má posuvné dveře na straně spolujezdce a zadní prosklené výklopné dveře.

Opel Combo-e Life je elektrický vůz s maximálním výkonem 100 kW / 136 k a maximálním točivým momentem 260 Nm. Vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h. Spotřeba energie vozidla je podle normy WLTP mezi 19,3 a 21,5 kWh na 100 km.

Vůz je vybaven lithium-iontovou baterií s kapacitou 50 kWh, která mu umožňuje elektrický dojezd mezi 260 a 285 km podle normy WLTP. Doba nabíjení baterie se liší v závislosti na typu nabíječky. Při použití wallboxu s výkonem 11 kW trvá nabíjení baterie z 0 na 100 % přibližně 5 hodin a 15 minut. Při použití veřejné dobíjecí stanice s výkonem 100 kW trvá nabíjení baterie z 0 na 80 % přibližně 32 minut. Při použití domácí jednofázové zásuvky s výkonem 1,8 kW trvá nabíjení baterie z 0 na 100 % přibližně 31 hodin a 10 minut.

Opel Combo-e Life je tedy elektrický vůz s dobrými technickými parametry a slušným dojezdem, který může být dobře využitelný pro každodenní jízdu. 

Fiat 500e

Foto: Fiat 500e, Alexander Migl
Fiat 500e je elektrický vůz, který se umístil na prvních dvou místech žebříčku nejlevnějších elektromobilů. Tento vůz je k dispozici v několika verzích: klasický třídveřový hatchback je v aktuální akci k dispozici za 699 900 korun, polokabriolet startuje na 796 900 korunách a model 3+1 s proti sobě se otevírajícími dveřmi na straně spolujezdce stojí od 772 900 korun.

Všechny tři verze jsou vybaveny stejnou technikou, což znamená 70kilowattový elektromotor v kombinaci s baterií o využitelné kapacitě 21,3 kWh. Díky malému akumulátoru je udávaný dojezd pouze 190 kilometrů, což může být v reálném provozu ještě o něco méně. Nabíjet lze maximálně 50 kilowatty, takže z ničeho na 80 procentech je možné baterii nabít za asi půlhodinu.

Standardní výbava Fiatu 500e zahrnuje automatickou klimatizaci, rádio s dotykovou obrazovkou, nouzové brzdění, pomocníka pro jízdu v pruhu nebo tempomat. 

Dongfeng Seres 3

Foto: Dongfeng Seres 3, Dongfeng Motor Corporation
Dongfeng Seres 3 má robustní a sportovní design, který svým majitelům poskytuje prostorný a praktický prostor a kvalitní vybavení.

LiFePO4 - lithium-ferofosfátová baterie s kapacitou 52,65 kWh neobsahuje tzv. konfliktní kovy. Tento typ baterie má nižší energetickou hustotu (přibližně 100 Wh na kilogram) než například lithium-polymerové baterie, ale je výrazně bezpečnější. Dnes je baterie LiFePO4 známa jako nejbezpečnější technologie baterií s vysokým výkonem s velmi dobrou životností.

Karoserie z vysoce pevné oceli se stará o vaši bezpečnost na silnicích. Vozidlo je vybaveno až 6 airbagy a řadou bezpečnostních asistentů jako např. asistent pro rozjezd do kopce, asistent pro sjezd z kopce, HSA, DHA, PEPS, TPMS, tempomat a mnoho dalších.

Vůz má maximální výkon 120 kW a maximální točivý moment 195 Nm. Plně elektrický dojezd vozidla podle normy WLTP je 331 km. Pohon vozidla je realizován prostřednictvím pohonu předních kol. Generačním nástupcem je pak vůz T5 EVO EV.

Nejlevnější elektromobily na trhu v roce 2023 zahrnují následující modely (ceny jsou orientační):

  • Dacia Spring 65 EXTREME 25 kWh: 576 400 Kč
  • Smart EQ ForTwo 17,6 kWh: 591 690 Kč
  • Fiat 500e 24 kWh: 669 990 Kč
  • Dongfeng Seres 3: 884 990 Kč
  • Hyundai Kona Electric ECO 39,2 kWh: 849 990 Kč
  • Nissan Leaf VISIA 39 kWh: 859 000 Kč
  • Opel Corsa-E EDITION 50 kWh: 899 990 Kč
  • Peugeot e-208 ALLURE 50 kWh: 810 000 Kč
  • Citroen e-C4 LIVE PACK 50 kWh: 890 900 Kč
  • Opel Mokka-E Elegance 50 kWh: 929 990 Kč
  • Mini Cooper SE 32,6 kWh: 885 300 Kč
Výhody vlastnictví elektromobilu zahrnují bezplatnou dálniční známku, možnost parkování zdarma v městských centrech, nižší servisní náklady oproti spalovacím motorům a možnost nabíjení elektromobilu doma v garáži. Na druhou stranu, nevýhody zahrnují vyšší pořizovací cenu, drahé náklady na výměnu baterií a nižší dojezd, zejména během zimních období.
Ceny za nabíjení elektromobilu se liší podle nabíjecí stanice. Například společnost ČEZ, která provozuje přes 170 nabíjecích stanic v České republice, nabízí výhodnější ceny nabíjení zákazníkům po registraci v systému Driivz. Pokud budete nabíjet elektromobil doma z běžné zásuvky, budou náklady na 100 km jízdy asi 105 Kč (při standardní spotřebě 18 kWh/100 km).
Existuje řada webových stránek a aplikací, které vám ukáží mapu dobíjecích stanic, napřiklad https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/. Nejvíce nabíjecích stanic nabízí společnost ČEZ, která má zhruba 180 nabíjecích stanic po celé České republice.
Doba nabití elektromobilu se liší podle typu nabíječky a kapacity baterie vozu. Plné nabití elektromobilu z běžné zásuvky trvá 9 až 12 hodin. V případě rychlonabíječek může být baterie nabitá na 80 % za přibližně půl hodiny.
Životnost baterie se liší podle výrobce. Obecně platí, že nové baterie by měly vydržet až 8 let nebo 160.000 kilometrů. Výrobci obvykle poskytují záruku na baterii po dobu 8 let nebo do doby, kdy kapacita baterie klesne na 70 % původní kapacity.