asdsad

Pojištění garáže a věcí v ní

Tento článek vychází z rozhovoru mezi Janem Staňkem, youtuberem specializujícím se na elektromobilitu, a Ing. Veronikou Hašplovou, manažerkou produktu pojištění Allianz.  Podíváme se na důležitost pravidelné revize pojistné částky, zejména pokud do garáže uložíte nové vybavení, jako jsou kola, sekačky či lyže nebo garáž vybavíte novým zařízením, např. wallboxem. Dozvíte se i jak je to s pojištěním v případě, že elektromobil nebo nabíjecí zařízení způsobí požár. 

Postavíte si garáž a pojistíte si ji jako vedlejší stavbu, přičemž využijete jak pojištění nemovitosti pro samotnou garáž, tak pojištění domácnosti pro věci v ní uskladněné. A myslíte, že máte pojištění vyřešené. Jenže během dalších let vám v garáži přibude nové kolo, sekačka, lyže, přeskáče nebo třeba wallbox.  

Jednou za čas je proto nutné zrevidovat  a případně aktualizovat pojištění s vyšším limitem plnění. V novém produktu zároveň platí, že lepším zabezpečením si pro krádež vloupáním limit zdvojnásobíme nebo dokonce zpětinásobíme.

Trochu jiná je situace u wallboxů pro nabíjení elektromobilů. Pokud je wallbox umístěn mimo budovu nebo garáž, jde z pohledu pojišťovny o další samostatnou vedlejší stavbu, stejně jako plot, sklípek na zahradě apod. Na to je třeba myslet při sjednávání pojištění nemovitosti a jde o další důvod, proč navýšit limit pro vedlejší stavby. Pokud je wallbox připevněn přímo na zdi garáže, vztahuje se na něj také standardní limit pro vedlejší stavbu.

Pozor je třeba dát na to, že věci, které mají vlastní pojištění – typicky automobil nebo motorka, nespadají pod pojištění majetku a je třeba si je pojistit zvlášť.

Pokud příčinou požáru je pojištěný elektromobil, pojišťovna zaplatí škodu vzniklou na automobilu. Pokud se ale oheň od auta přesune dál na vybavení garáže, je nutné mít pojištěnou garáž, pak pojišťovna škodu uhradí již ze základního pojištění.

Další možnou situací je to, že elektromobil vzplane ve veřejných garážích a poškodí i okolo stojící vozidla. Na tento případ se pak vztahuje standardní povinné ručení majitele elektromobilu. Je ale nutné dodat, že není pravda, že jsou elektromobily náchylné k samovznícení. Naopak na počet ujetých kilometrů je pravděpodobnost požáru dokonce výrazně nižší než u vozidel se spalovacím motorem.