Pojišťovna vytváří k plnění závazků z jí provozované pojišťovací činnosti, které jsou pravděpodobné nebo jisté, ale nejistá je jejich výše nebo okamžik, ke kterému vzniknou, technické rezervy. Tato povinnost se vztahuje na veškerou provozovanou pojišťovací nebo zajišťovací činnost.
RBNS(Reported But Not Settled) rezervy: pro v běžném účetním období vzniklé pojistné události, hlášené, ale v tomto období dosud nezlikvidované,
IBNR(Inception But Not Reported) rezervy: pro v běžném účetním období vzniklé pojistné události, ale v tomto období dosud nehlášené.
Autopojištění
V průběhu likvidace každé škodné události se zjišťuje, zda by bylo uvedení vozidla do předešlého stavu z technického hlediska možné a zároveň účelné. Na tomto základě se rozhodne, zda daná škodná událost bude likvidována formou parciální nebo totální škody.
V zásadě existuje totální škoda technická (vozidlo neopravitelné nebo odcizeno) nebo ekonomická (předpokládané náklady na opravu dle technologie výrobce, ale v havarijním pojištění navýšené navíc o náklady spojené s odtahem vozidla, přesahují obvyklou cenu vozidla).
Pro stanovení účelnosti opravy je nutno porovnat obvyklou cenu vozidla před poškozením s předpokládanými nebo vynaloženými náklady na opravu, ale v havarijním pojištění navíc navýšenými o náklady spojené s odtahem vozidla. Pro posouzení celkových nákladů na opravu jsou určující podmínky stanovené výrobcem příslušného typu vozidla k opravám v autorizovaných opravnách. Pokud pak předpokládané náklady na opravu (v havarijním pojištění navíc navýšenými o náklady spojené s odtahem vozidla) jsou vyšší než obvyklá cena vozidla, je škodná událost likvidována formou totální škody stejně tak, jako když je vozidlo technicky neopravitelné, tzn. i pokud bylo odcizeno nebo shořelo.
Při totální škodě dochází k zániku havarijního nebo doplňkového pojištění, povinné ručení nezaniká.
Ekonomická totální škoda nebrání pojištěnému provést opravu vozidla a znovu vozidlo poté havarijně/doplňkově pojistit.
Havarijní pojištění a Doplňkové havarijní pojištění - u těchto pojištění je nutno se řídit obsahem pojistné smlouvy a ujednáním pojistných podmínek, které stanoví podmínky zapůjčení a limity. Pojištění se může vztahovat na půjčovné u parciální škody (pouze po dobu prováděné opravy vozidla) nebo u totální škody. Při sjednání HP a DHP lze dny sčítat tj. např. 5+10 dní v rámci jedné škody. Pokud si klient půjčí vozidlo na delší dobu a/nebo za větší denní sazbu, musí částku nad limit platit ze svého.
Povinné ručení – nárok na zapůjčení srovnatelného vozidla má fyzická osoba i podnikající subjekt (poškozený). Nutno prokázat účelnost (důvod) zapůjčení, doložit půjčovní smlouvu, fakturu za půjčovné (denní sazba, dny, ujeté km). Doba zapůjčení je hrazena po přiměřenou dobu opravy poškozeného vozidla. U totální škody je hrazeno zapůjčení po dobu definovanou pojistitelem. Při likvidaci se posuzuje účelnost zapůjčení, přiměřenost doby zapůjčení i fakturovaných cen. Odečítají se pevné náklady za ujeté km vypočtené konkrétně na dané vozidlo (cca 2 až 6 Kč/1km u běžných osobních vozidel) s výjimkou situace, kdy je náhradní vozidlo půjčeno výrazně levněji, než by odpovídalo poškozenému vozidlu (posoudí likvidátor).
Termín amortizace se již nepoužívá. Při likvidaci škody na vozidle v povinném ručení se hradí tzv. skutečná škoda. Ta vyjadřuje snížení majetkového stavu resp. účelně vynaložené a přiměřené náklady opravy na uvedení vozidla do původního stavu.
V praxi to u rentabilní opravy představuje účelně vynaložené obvyklé náklady na opravu, které mohou být zejména u starších vozidel výrazně nižší (až o desítky %) než u vozidel nových nebo zánovních.
Současně ale u dílů s rychlejším opotřebením (např. autobaterie, pneu, výfuk apod.) pak dochází ke snížení nové ceny dílu o opotřebení původního dílu v závislosti na jeho předpokládané životnosti.
Potřebujete pomoct s výběrem pojištění?
Vždy Vám rádi pomůžeme!