asddas

Zimní pneumatiky: 6 věcí,
které byste měli vědět

Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy tak, aby poskytovaly lepší trakci a ovladatelnost v chladném počasí, včetně jízdy na sněhu a ledu.
Jsou vyrobeny z měkčí směsi a mají drsnější dezén než letní pneumatiky, což jim umožňuje lepší přilnavost k vozovce při nízkých teplotách.

Zimní pneumatiky je vhodné nasadit, když denní teploty začnou pravidelně klesat pod 7 °C. Pokud však jezdíte často v horských oblastech, kde teploty mohou klesnout i pod 0 °C, je vhodné přezout na zimní pneumatiky již při teplotách kolem 10 °C.

V České republice je od 1. listopadu do 31. března povinné používat zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k takovéto situaci dojde.

V evropských státech se dá přístup k povinnosti používání zimních pneumatik rozdělit do 4 přístupů:

  • Země, kde jsou zimní pneumatiky povinné ze zákona
    o   Bulharsko, Chorvatsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Švédsko, Slovinsko
  • Země, kde jsou zimní pneumatiky povinné při špatných povětrnostních podmínkách
    o   Rakousko, Česko, Finsko, Německo, Island, Lucembursko, Norsko, Rumunsko, Slovensko
  • Země, kde jsou zimní pneumatiky povinné v úsecích označených dopravní značkou
    o   Francie, Španělsko, Itálie
  • Země, kde zimní pneumatiky nejsou povinné
    o   Belgie, Kypr, Dánsko, Řecko, Maďarsko, Irsko, Malta, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Velká Británie

Zimní pneumatiky mohou výrazně zkrátit brzdnou dráhu a zlepšit jízdní vlastnosti v zimních podmínkách. To ve svém důsledku snižuje pravděpodobnost nehody.

  • Zvyšují bezpečnost provozu. Letní pneumatiky jsou při nízkých teplotách tužší a ztrácejí svou pružnost. To má za následek nižší přilnavost, zhoršenou ovladatelnost vozidla a delší brzdnou dráhu. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, která je při nízkých teplotách stále pružná. To zajišťuje lepší přilnavost a ovladatelnost vozidla, a tedy i vyšší bezpečnost provozu.
  • Zlepšují jízdní vlastnosti vozidla. Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a ledu, což usnadňuje rozjezd, zatáčení a brzdění v těchto podmínkách. To zajišťuje plynulejší a bezpečnější jízdu.
  • Zmenšují riziko nehody. Podle statistik jsou zimní pneumatiky schopny snížit riziko nehody až o 50 %.

Jiná tvrdost i složení směsi

  • Směs zimních pneumatik poskytuje lepší jízdní vlastnosti v teplotách pod 7 °C a na rozdíl od letních pneu netvrdne v mrazu.
  • Zimní pneumatiky jsou měkčí a díky vyššímu obsahu siliky mají výrazně lepší přilnavost na sněhu a ledu.
  • Letní pneumatiky naopak dobře zvládají vysoké teploty a ani na rozpáleném asfaltu se nedeformují.
  • Letní pneumatiky jsou velmi tvrdé a jsou i trvanlivější než zimní.

Jiný vzorek – drážkování pneumatik

  • Vzorek zimních pneu je výrazný a hustě prořezaný, aby se zvýšil záběr na sněhu a ledu.
  • Letní pneu jsou naopak hladší a méně drážkované. Díky tomu mají lepší vlastnosti na suché silnici.

Zimní pneumatiky jsou označeny symbolem M+S nebo 3PMSF. Symbol M+S znamená “Mud and Snow”, tedy bláto a sníh. Symbol 3PMSF “Three Peak Mountain Snowflake”, tedy něco jako “hora se třemi vrcholy a vločkou” - jde o piktogram, kterým se zimní pneumatiky často označují.

Další možnosti, jak zimní pneu poznat, jsou:

  • Zimní pneumatiky mají obvykle hlubší vzorek dezénu než letní pneumatiky.
  • Zimní pneumatiky jsou často označeny nápisy „Winter“ nebo „Snow“.
  • Zimní pneumatiky jsou obvykle dražší než letní pneumatiky. 

Elektromobily se od vozidel se spalovacím motorem liší několika klíčovými faktory, které mají mimo jiné i vliv na pneumatiky. Například zimní pneumatiky pro EV by měly mít vysokou nosnost, vysokou přilnavost na sněhu a ledu, nízký valivý odpor a být tiché.

Pneumatiky pro elektromobil měly splňovat následující podmínky:

  • Dostatečná nosnost: Elektromobily mají vyšší hmotnost než vozidla se spalovacím motorem, což vyžaduje pneumatiky s vyšší nosností.
  • Kvalitní směs: Elektromotory poskytují okamžitý točivý moment, což může způsobit větší opotřebení pneumatik.
  • Nízký valivý odpor: Nízký valivý odpor pomáhá šetřit energii a prodlužuje dojezd elektromobilu.
  • Nízká hlučnost: Téměř tichý provoz je jednou z nesporných výhod elektromobilů. Použitím pneumatik s nízkou hlučností tuto výhodu ještě podpoříte.
  • Vysoká přilnavost na sněhu a ledu: Zimní pneumatiky musí zajistit bezpečnou jízdu na zimních vozovkách i pro těžké elektromobily.
Pokud v zimě nebudete mít zimní pneumatiky a stane se autonehoda, může pojišťovna snížit nebo dokonce zcela odmítnout plnění pojistné události. Stejně můžete dopadnout i v případě, že vaše pneumatiky nemají dostatečnou hloubku dezénu.
Osobní automobily do 3,5 tuny musejí mít vzorek minimálně 4 mm, u vozidel nad 3,5 tuny je povinná hloubka vzorku alespoň 6 mm.
Zimní pneumatiky jsou důležité pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách. Na sněhu a ledu poskytují lepší přilnavost a ovladatelnost vozidla, což snižuje riziko nehody.
Zimní pneumatiky je vhodné nasadit, když denní teploty začnou pravidelně klesat pod 7 °C. Pokud však jezdíte často v horských oblastech, kde teploty mohou klesnout i pod 0 °C, je vhodné přezout na zimní pneumatiky již při teplotách kolem 10 °C.
Zimní pneumatiky poskytují lepší přilnavost a ovladatelnost vozidla na sněhu a ledu. To snižuje riziko nehody a umožňuje bezpečnější jízdu v zimních podmínkách.
Zimní pneumatiky mohou být dražší než letní pneumatiky a mívají kratší životnost (maximální nájezd).

Existují tři hlavní typy zimních pneumatik:

Směrový dezén pneumatik: mají vzorek dezénu, který je směrovaný do tvaru šípu. To zlepšuje přilnavost a ovladatelnost vozidla na sněhu a ledu.

Asymetrický dezén pneumatik: jsou levnější než směrové pneumatiky a také méně hlučné, ale mají horší jízdní vlastnosti na sněhu a ledu.

Symetrický dezén pneumatik: Standardní dezén pneumatik, který se používá spíše u levnějších pneumatik. Tyto pneumatiky mají vyvážené jízdní vlastnosti ale pro někoho trochu horší vlastnosti na mokru a v zatáčkách.

Hloubku dezénu můžete změřit pomocí hloubkoměru nebo třeba pomocí mince. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm.
Zimní pneumatiky byste měli měnit každých 4-6 let nebo podle doporučení výrobce.
Zimní pneumatiky byste měli skladovat v chladném a suchém prostředí.
Za jízdu bez zimních pneumatik v zimních podmínkách hrozí pokuta až 2 500 Kč.
Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi zimními a letními pneumatikami. Na suchém a mokrém povrchu poskytují podobné jízdní vlastnosti jako letní pneumatiky. Na sněhu a ledu však nejsou tak bezpečné jako zimní pneumatiky a mají také kratší životnost.