SUV Skoda

Vše, co jste chtěli vědět o SUV:
Jaké jsou výhody, co koupit a kolik stojí provoz?

Vozy kategorie SUV jsou s námi již desítky let a v současné době se jejich tvary i vlastnosti těší větší oblibě, než kdy dříve. Převážně z minulosti okolo nich koluje řada mýtů – například že jejich provoz a pojištění stojí hodně peněz, mají vysokou spotřebu nebo jsou společensky nepřijatelná. Ve skutečnosti jde ale o velmi užitečné pomocníky, se kterými se často můžete vydat dále, pohodlněji a s větším nákladem, než s vozidly jiných kategorií. To ostatně potvrzují i jejich vysoká popularita a prodeje. S naším průvodcem se dozvíte vše podstatné o jejich provozu, výhodách i nevýhodách.
Větší oblibu si začala získávat nejprve v USA v 80. letech 20. století, kdy zákazníci poprvé ocenili možnost překonat větší terén při zachování jízdního komfortu a výbavy klasického osobního vozu v kombinaci s velkým vnitřním prostorem. Mezi významné hráče patřily například modely Jeep Cherokee, Ford Explorer nebo Chevrolet Blazer. V Evropě se stala prvním masově populárním SUV v 90. letech 20. století třída ML od značky Mercedes, k níž se brzy připojilo BMW s modelem X5. Dnes vozidla s tvary SUV nechybí v nabídce prakticky žádné automobilky, od dostupné Dacie po luxusní Porsche nebo Ferrari.

Celosvětově užívaná zkratka znamená Sport Utility Vehicle – Sportovně Užitkové Vozidlo, i když sportem je zde míněno spíše trávení volného času. Typické SUV se vyznačuje větší světlou výškou (vzdáleností od vozovky ke spodní části karoserie), než mají klasické vozy kategorií sedan, kombi nebo MPV. Mnoho SUV má pohon všech kol, což jim umožňuje zdolávat v závislosti na použitých pneumatikách, typu 4x4 a technickém řešení i terén mimo asfalt, ale existují i automobily s pohonem výhradně předních nebo zadních kol. Dalším poznávacím znakem bývají větší vnější rozměry, z nichž vyplývají prostornější interiér, větší zavazadlový prostor nebo možnost mít třetí řadu sedadel.

Původně v Evropě nabízeli vozy SUV hlavně prémioví výrobci – Mercedes-Benz, BMW či Audi. Proto jsou i dnes často považována za luxusní a drahé zboží s lepším zpracováním, bohatou výbavou a výkonnými motory pro náročnou klientelu. V současnosti ale SUV nabízí prakticky každá automobilka na světě a stala se běžným spotřebním zbožím i pro průměrného uživatele.

Důvodů proč si koupit vůz kategorie SUV je nemálo. Pro mnoho zákazníků je přesvědčivým argumentem jejich prostornost, ať už po stránce velkého kufru, nebo rozšířených sedmimístných variant různých modelů. Majitelé také oceňují lepší průchodnost terénem, k níž řada modelů nepotřebuje ani pohon 4x4 – stačí, že jejich vůz zvládne projet polní či lesní cestu, aniž si odře podvozek, nebo nezapadne v trošku hlubším sněhu.

Velmi racionálním impulzem ke koupi může být vyšší tažná kapacita, lidé si SUV často pořizují, aby „na kouli“ tahali obytný vůz, přívěsný vozík nebo třeba box pro přepravu koní. Velmi praktická je vyšší poloha sedadel – je z nich lépe vidět přes nižší auta a také se do nich snáze nasedá, zejména starším osobám. Důvod pro volbu SUV může být i ryze pocitový: zákazníci se v nich prostě cítí bezpečněji.

Výpočet výše pojištění závisí u SUV stejně jako u kteréhokoliv jiného vozu jakékoliv kategorie primárně na několika faktorech: zdvihovém objemu motoru, profilu vlastníka/provozovatele (soukromá osoba, firma, věk, bydliště, počet pojistných událostí, délka předchozího pojištění), značce a typu vozidla, roku výroby vozu. Dále hraje roli samotný produkt povinného ručení či havarijního pojištění podle výše spoluúčasti nebo příplatků za připojištění. Obecně se dá říci, že čím dražší je vozidlo, tím více zaplatíte za jeho pojištění – při nehodě logicky dojde k větší škodě a náhradní díly i práce bývají dražší. Platí však, že u vozidla téže značky se stejnou hodnotou a stejným motorem platíte za pojištění plus minus stejně, ať už má karoserii typu SUV, MPV nebo kombi. Spočítejte si pojištění v naší kalkulačce.
S tímto stylem karoserie mají SUV mnoho společného, například větší světlou výšku a pohodlnější nasedání. Crossovery ale bývají menší, méně praktické a často mívají splývavé zadní partie, které neumožňují převoz objemného nákladu pravidelných tvarů.
Klasický kombík v současné době tvrdě bojuje o přízeň zákazníků (zejména rodin) s vozy SUV. Jeho výhodou je většinou kompaktní půdorys a tím pádem lepší ovladatelnost, oproti skutečně velkým sportovně užitkovým vozům i možnost zaparkovat do užších míst či garáží. Nevýhodami kombi jsou horší průchodnost terénem a absence třetí řady sedadel, kterou některá SUV mají v zavazadlovém prostoru.
Po stránce praktičnosti jsou velmi zdatným konkurentem SUV a v mnoha případech je i předčí. U některých modelů se dá snadno vyjmout třetí řada sedadel, vybraná MPV pak nabízejí tři úchyty ISOFIX v druhé řadě sedadel. Jejich nevýhodou bývá horší průchodnost terénem a velmi často absence pohonu 4x4. Na evropském trhu pak nabídka vozů MPV klasické střední velikosti značně prořídla, k dostání je stěží několik modelů. Větší MPV pak mohou nabízet pohon 4x4 a dokonce i 9 sedadel při zachování prostoru pro zavazadla, ale jejich cena je nemalá, hůře se do nich nastupuje, často se nevejdou do podzemních garáží a v podstatě připomínají zmenšený autobus.
Pokud pravidelně jezdíte do těžkého terénu, na expedice do divočiny nebo kempování v hůře přístupných oblastech, pak se off-roadu nic nevyrovná. Vždy má pohon všech kol, technické vychytávky typu redukčního převodu nebo uzávěrek diferenciálů a můžete ho osadit třeba sacím potrubím pro brodění v hluboké vodě nebo navijáky. Drsná 4x4 ale nikdy nenabídnou takový komfort, jako SUV – ať už po stránce odpružení, jízdních vlastností, rychlosti nebo hluku.
Pokud pravidelně jezdíte do těžkého terénu, na expedice do divočiny nebo kempování v hůře přístupných oblastech, pak se off-roadu nic nevyrovná. Vždy má pohon všech kol, technické vychytávky typu redukčního převodu nebo uzávěrek diferenciálů a můžete ho osadit třeba sacím potrubím pro brodění v hluboké vodě nebo navijáky. Drsná 4x4 ale nikdy nenabídnou takový komfort, jako SUV – ať už po stránce odpružení, jízdních vlastností, rychlosti nebo hluku.
Pokud pravidelně jezdíte do těžkého terénu, na expedice do divočiny nebo kempování v hůře přístupných oblastech, pak se off-roadu nic nevyrovná. Vždy má pohon všech kol, technické vychytávky typu redukčního převodu nebo uzávěrek diferenciálů a můžete ho osadit třeba sacím potrubím pro brodění v hluboké vodě nebo navijáky. Drsná 4x4 ale nikdy nenabídnou takový komfort, jako SUV – ať už po stránce odpružení, jízdních vlastností, rychlosti nebo hluku.
Klasické pohonné jednotky se v Evropě s největší pravděpodobností přestanou prodávat v roce 2035, na jejich pořízení je tedy dost času. Natankujete s nimi rychle a prakticky všude, jde o lety prověřenou techniku s dostupným servisem, případně si na nich jednodušší závady nebo pravidelné úkony vyřešíte sami. V dnešní době má řada spalovacích motorů na benzin i naftu v SUV alespoň částečnou elektrickou asistenci, takzvaný mild-hybrid. Ten za pomoci elektromotoru ulehčuje práci spalovací jednotce a snižuje její spotřebu, která tak ani u velkoobjemových motorů s více než čtyřmi válci nemusí být extra vysoká.
Tento typ pohonu využívá elektromotor s dostatečným výkonem a středně velikou baterií k jízdě na menší vzdálenosti – dnes typicky v řádech vyšších desítek kilometrů. Například při dojíždění do práce tak nespotřebováváte žádné fosilní palivo a nevypouštíte žádné emise. Pokud kapacita baterie klesne, díky spalovacímu motoru můžete snadno cestovat na větší vzdálenosti, aniž byste potřebovali dobíjet, a natankujete na klasické čerpací stanici. Tento typ pohonu dává smysl, pokud máte možnost vůz nabíjet u svého domu nebo v garáži, typicky přes noc a ideálně při využití solární energie. Tím se můžete dostat k velmi zajímavým provozním nákladům. SUV s plug-in hybridním pohonem ale bývají dražší, než vozy pouze se spalovacím motorem, a také o něco těžší kvůli bateriím.
Vozidla s elektrickým pohonem vynikají svou tichostí a vysokým výkonem, často bývají plná velmi pokročilých asistenčních systémů pro poloautonomní jízdu. Jejich tvůrci kladou velký důraz na aerodynamiku, což se projevuje bezhlučnou jízdou a také rozumnou spotřebou na dálnici. Stejně jako jiná auta na baterie se ale i SUV potýkají se zatím nekompletní sítí nabíjecích stanic. U některých trvá dobíjení dlouho – ať už kvůli nižšímu nabíjecímu výkonu, vysoké kapacitě akumulátorů nebo chemickým procesům v nich za příliš nízkých či vysokých teplot. A i když elektrické vozy v poslední době zlevňují, stále mají celkem vysokou pořizovací cenu. Nejvíce se vyplatí majitelům, kteří je mohou snadno nabíjet doma.
V současné době je v České republice v prodeji pouze jediný model SUV s palivovými články na vodík (Hyundai Nexo), větší problém je ale nedostupnost paliva. Plnicí vodíkové stanice zatím spočítáte na prstech jedné ruky a jejich rozšiřování je velmi pomalé i v západní Evropě. Koupě v našich podmínkách se proto zatím nevyplatí.
SUV Hyundai

Snadnou a pravdivou odpovědí je, že takové, které se vám bude dobře řídit, uveze to, co potřebujete a má co nejnižší spotřebu. Nabídka SUV na trhu je skutečně bohatá a každému může vyhovovat jiný typ nebo značka.

Dle statistik Sdružení dovozců automobilů jsou na českém trhu mezi středně velkými SUV aktuálně nejprodávanější modely:

  • Škoda Karoq a Kodiaq
  • Hyundai Tucson
  • Dacia Duster
  • Kia Sportage
  • Volkswagen Tiguan
  • Toyota RAV4
  • Cupra Formentor
  • Ford Kuga

Ve kategorii velkých SUV jsou dle statistik prodejů SDA populární například:

  • BMW X5 a X7
  • Mercedes-Benz GLE a GLS
  • Lexus RX
  • Audi Q7 a Q8
  • Porsche Cayenne
  • Volvo XC90
  • Toyota Highlander a Land Cruiser

Oficiální a nezávislé statistiky spolehlivosti neexistují, lze tedy vycházet pouze z důvěryhodných průzkumů na velkém vzorku vozů. Je nutné zmínit, že každý model, i když ve výzkumu vychází jako bezproblémový, může potkat závada nebo problém, související s jeho způsobem užívání nebo pečlivostí při údržbě.

Dle aktuálních průzkumů renomovaných magazínů What Car a Auto Express jsou nejspolehlivějšími SUV:

  • Hyundai Tucson Hybrid
  • Mazda CX-5
  • Toyota RAV4 Hybrid
  • Škoda Kodiaq
  • Honda CR-V
  • Peugeot 3008
  • Kia Sportage
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • BMW X3
  • Porsche Macan
  • Dacia Duster
  • Volkswagen Touareg
Muž sedící v kufru auta
Praktičnost a přepravní kapacita jsou jedněmi z nejvýznamnějších důvodů, proč si pořídit vůz kategorie SUV. V orientaci zákazníkům už od nepaměti pomáhá udávaný objem zavazadlového prostoru v litrech. Ten ale různí výrobci měří různými způsoby a metodikami i mimo ty předepsané a standardní, přičemž umí být často „kreativní.“ Reálnou představu o skutečné velikosti kufru přineslo nezávislé měření německého autoklubu ADAC. Podle něj jsou SUV s největším kufrem:

Přejděte pro více informací

Model

Základní objem (litry)

Maximální objem (litry)

Hyundai Santa Fe

575

1745

Peugeot 5008

570

1735

Toyota Highlander

560

1440

CR-V

510

1625

Kia Sorento

495

1875

Genesis GV80

485

1350

Volvo XC90

475

1935

Mercedes-Benz GLE

470

1865

Toyota RAV4

470

1590

Volkswagen ID.5

470

1415

Mercedes-Benz GLB

465

1505

Škoda Kodiaq

460

1565

Mercedes-Benz GLE Coupé

460

1435

Volkswagen Tiguan Allspace

455

1345

Volkswagen ID.4

455

1415

Na evropský trh se postupně dostává řada čínských výrobců, kteří bojují se zavedenými značkami výhodnou cenou, dlouhou zárukou a neotřelým designem svých vozů, převážně v populárních kategoriích SUV a crossover. Situace se oproti stavu před nějakými deseti až patnácti lety změnila, kdysi automobilky z Číny produkovaly ne příliš povedené kopie zahraničních vozů s lacinou technikou, otřesným zpracováním a diskutabilní bezpečností.

Nyní vyrábějí vozidla, která musí splnit přísné podmínky homologace na evropském trhu z hlediska bezpečnosti a provozu, v nárazových testech Euro NCAP získávají vynikající hodnocení a problém nemají ani se servisem či dostupností náhradních dílů. Na starém kontinentu nabízí čínští výrobci levná SUV se zaměřením na dobrý poměr ceny a užitné hodnoty i luxusní produkty plné moderních asistenčních systémů, laserových a radarových senzorů, vybavené pokročilými adaptivními tempomaty pro částečně autonomní jízdu.

Mezi populární značky a výrobce vozů SUV čínského původu na evropském trhu patří například:

  • Dongfeng
  • MG
  • BYD
  • Aiways
  • Nio
  • Xpeng

Před nákupem SUV z Číny je ale vhodné zvážit několik faktorů. Jistá čínská auta mají poněkud specifický způsob ovládání a ergonomii, na něž není tradiční evropský zákazník zvyklý – například přemíru dotykových displejů, některým může chybět podélně stavitelný volant, u jiných jsou hůře čitelné obrazovky. Servisní síť čínských značek zatím není v Evropě příliš široká, proto je dobré ověřit si, zda to na pravidelné prohlídky nebo pro údržbu nemáte příliš daleko. U některých vozidel je patrný rozdíl v kvalitě zpracování, která nemusí dosahovat standardů evropských, japonských nebo korejských výrobců. Jednou z možných nevýhod je také (alespoň zatím) malý zájem autobazarů i soukromníkům při následném prodeji.

SUV je zkratka pro "Sport Utility Vehicle", což v češtině znamená Sportovně Užitkové Vozidlo. Typicky se vyznačují vyšší světlou výškou, prostornějším interiérem a často pohonem všech kol.
SUV začaly nabývat na popularitě v USA během 80. let 20. století s modely jako Jeep Cherokee a Ford Explorer. V Evropě se prvním masově populárním SUV stalo Mercedes ML v 90. letech.
Mezi hlavní výhody SUV patří jejich prostornost, lepší průchodnost terénem, vyšší tažná kapacita a pohodlnější nasedání díky vyšší poloze sedadel.
Cena pojištění závisí na mnoha faktorech, jako jsou zdvihový objem motoru, typ vozidla, věk a bydliště majitele, a historie pojistných událostí.
Crossovery jsou obvykle menší, méně praktické a mají nižší tažnou kapacitu než SUV, ale sdílejí s nimi některé charakteristiky jako vyšší světlou výšku a pohodlnější nasedání.
SUV nabízejí lepší průchodnost terénem a mohou být vybavena třetí řadou sedadel, což je u kombiů a mnoha MPV nenabízí.
Dle průzkumů jsou mezi nejspolehlivější SUV řazeny modely jako Hyundai Tucson Hybrid, Mazda CX-5, a Toyota RAV4 Hybrid.
Podle měření ADAC mají největší zavazadlový prostor SUV jako Hyundai Santa Fe, Peugeot 5008, a Toyota Highlander.
Čínská SUV nabízí dobrý poměr ceny a užitné hodnoty a mají moderní technologie, ale mohou mít omezení v ergonomii a dostupnosti servisní sítě v Evropě.
Pro běžné uživatele postačuje pohon všech kol nebo předních kol, zatímco pro časté cestování do těžkého terénu je ideální pohon všech kol s technickými vylepšeními jako redukční převod nebo uzávěrky diferenciálů.
SUV mají několik nevýhod, které zahrnují vyšší spotřebu paliva kvůli své větší hmotnosti a velikosti, což vede k větším nákladům na provoz a údržbu, včetně dražších náhradních dílů. Kvůli svým rozměrům mohou být SUV obtížnější ovladat a parkovat, zejména v hustě obydlených městských oblastech. Přestože poskytují pocit vyšší bezpečnosti, jejich vyšší těžiště může zvyšovat riziko převrácení ve srovnání s nižšími vozidly. Navíc jsou často kritizována za negativní dopad na životní prostředí, což zahrnuje vyšší emise CO2.