„V minulosti se zohledňoval pouze objem motoru. Teprve později k němu přibyl bonus a malus. A ještě později i další segmentační kritéria jako věk řidiče nebo bydliště. U pojištění vozidla by se však vždy mělo vycházet z rizikovosti každého řidiče individuálně. Když analyzujme, kolik mu je let, kde bydlí či kolik už zapříčinil nehod, tak dokážeme spočítat i to, jaké riziko představuje na jeden kilometr. A vezmeme-li stejně rizikové řidiče, potom ten, kdo jezdí méně často, by měl i méně platit,“ vysvětluje ředitelka autopojištění Allianz Veronika Hašplová.
Cílem pojištění podle ujetých kilometrů je nastavení efektivnější segmentace řidičů. Allianz zjistila, že právě počet najetých kilometrů je důležitou proměnnou, která rozhoduje například o škodním průběhu, a že závislost mezi počtem způsobených havárií a počtem najetých kilometrů je u všech motoristů velmi silná. To pak z najetých kilometrů dělá naprosto klíčové kritérium. Ani ostatní parametry, které dosud pojišťovna používala, nezanikly. Mají však při určování ceny pojištění výrazně menší relativní váhu, než tomu bylo dříve.
Proč?
Tři čtvrtiny českých řidičů najednou ročně od 10 do 15 tisíc kilometrů. A čím méně ujedou, tím méně u Allianz zaplatí. Vybírat přitom mohou z osmi nájezdů – do 5 tisíc km, do 7 500 km, do 10 tisíc km, do 12 500 km, do 15 tisíc km, do 20 tisíc km, do 25 tisíc km nebo nad 25 tisíc km. „Počet najetých kilometrů hraje větší roli než vozidlo, kterým klient jezdí a je také podstatnější, než bydliště klienta. A proto se celý náš systém autopojištění už několik let odvíjí od tohoto kritéria,“ doplňuje Hašplová.
Jak to funguje?
Z hlediska účtování je tento systém podobný spotřebě elektrické energie a plynu, nebo jako vodné a stočné, kdy se dodavatel podívá na loňskou spotřebu a podle ní určí zálohy na další rok. „Na začátku klient odhadne, kolik kilometrů za rok najede a podle toho se odvíjí cena pojištění na daný rok. Poté dodá fotografii a stav tachometru a tři měsíce před výročím smlouvy opět nahraje na vyzvání aktuální foto a stav tachometru. Podle jeho stavu pak Allianz určí cenu na další období, ve kterém zohlední přeplatek nebo nedoplatek z předešlého období,“ říká Hašplová.
V rámci autopojištění od Allianz klienti nejen šetří za ujeté kilometry, ale pojištění jim samozřejmě pomůže při škodě způsobené provozem vozidla a při jeho krádeži. Ale také při poškození automobilu následkem havárie, přírodní událostí, požáru, výbuchu, vandalismu, či zvířete. A také, pokud není schopné provozu či při úrazu jeho posádky. Tohle všechno bez telematické jednotky. Místo sledovacího zařízení motoristé pouze Allianz jednou ročně zašlou fotografii tachometru.
Na kolik pojištění vyjde?
Následující tři modelové příklady zohledňují nájezd klienta a zároveň výběr jednoho z balíčků produktu MojeAuto od Allianz.