Kolik stojí výměna baterie elektromobilu?

Kolik stojí výměna baterie elektromobilu

Lidé, kteří se rozhodnou pro přechod na elektromobil, mívají dvě hlavní obavy. První – bude dostatek míst, kde je dobíjet? Za druhé – co když se baterie porouchá? Zatímco první obavu lze s přibývajícími dobíjecími stanicemi poměrně snadno vyřešit, druhá je stále na místě. Vzhledem k tomu, že si elektromobily kupuje stále více lidí a že stále více zemí podporuje své občany v ekologickém chování, začíná celosvětově růst trh s ojetými elektromobily. Nákup ojetého elektromobilu s sebou přináší otázku, jak dlouhá je životnost baterie a kolik stojí její výměna, pokud se ukáže, že baterie je na pokraji svých sil.

Náklady na výměnu baterie elektromobilu se liší v závislosti na poškození původní jednotky. Pokud baterie má za sebou dlouhý provoz a mnoho nabíjecích cyklů, její kapacita bude nižší. Nabíjení bude trvat kratší dobu, ale neudrží tolik energie jako dříve. To je nejpravděpodobnější scénář při koupi ojetého elektromobilu s mnoha najetými kilometry. Tato situace může vyžadovat tu nejnákladnější variantu – výměnu celé baterie za novou.

Kolik stojí výměna baterie elektromobilu za novou přímo od výrobce vozidla? Při této variantě budete muset sáhnout hluboko do kapsy – není zcela vyloučeno, že se setkáte s cenovou nabídkou 20 000 eur, tedy zhruba půl milionu korun. Obecně platí, že konečná cena bude záviset na výrobci a kapacitě vaší nové baterie. Běžně se cena nových baterií pro elektromobily pohybuje v rozmezí 120 až 250 eur (cca 3000–6000 Kč) za kilowatthodinu (kWh). Čím větší množství energie chcete, aby byla náhradní baterie schopna uchovat, tím je dražší. Dobrou zprávou je, že díky neustálému vývoji nových bateriových technologií tyto průměrné náklady neustále klesají, a to z přibližně 230 eur (5600 Kč) za kilowatthodinu v roce 2016 na 137 eur (3400Kč) v roce 2020 a na 50 až 80 eur (1200-1900 Kč) předpovídaných pro rok 2030. 

Pořízení zcela nového akumulátoru od výrobce vozu ale není jedinou možností. Pokud hledáte nový náhradní akumulátor, je třeba se podívat, zda nejsou k dispozici výrobky určené pro trh s náhradními díly. Nemusí být značkové, ale je pravděpodobné, že uvnitř budou vypadat stejně jako originální baterie. Nalezení výrobce náhradních dílů může zásadně snížit náklady na výměnu baterie v elektromobilu. 

Ale i tak to může být drahé. Lze jít ještě níže? Je možné náklady na výměnu baterie v elektromobilu ještě více minimalizovat? 

Stručně řečeno ano. Ještě jednou cestou, jak ušetřit nějaké peníze při výměně baterie elektromobilu, je nepořizovat si vůbec novou, ale najít si použitou v dobrém stavu. S přibývajícím počtem elektromobilů na našich silnicích je statisticky nevyhnutelné, že se více těchto vozů stane účastníkem nehody. Někdy se kvůli těmto nehodám oprava vozu prodraží. Někdy jsou na místě odepsána. Někdy majitel usoudí, že je vhodné pořídit si nový vůz a starý prodat na náhradní díly, nebo ho prostě nechat odtáhnout na vrakoviště. A tady přichází na řadu lovec baterií.

Nalezení vozu, který měl nehodu, ale baterie v něm zůstala nepoškozená, znamená, že baterii můžete využít a náklady na výměnu baterie ve vašem elektromobilu budou minimální. A co víc – majitel havarovaného vozu může z vraku ještě získat nějaké peníze. Výhra pro všechny! 

Co takhle jít ještě níž? Je možné snížit náklady na výměnu baterie v elektromobilu pod cenu záchrany akumulátoru z havarovaného vozu? 

Existuje ještě jeden způsob, jak tyto náklady snížit na minimum. Možná to bude vyžadovat více práce a úsilí při hledání specialisty, který se tohoto úkolu ujme, ale ziskem může být stlačení nákladů na výměnu baterie v elektromobilu na absolutní minimum. Baterie elektromobilu by se ve skutečnosti měla nazývat akumulátor. Skládá se z mnoha jednotlivých článků zapojených sériově a paralelně, aby bylo zajištěno odpovídající výstupní napětí, výstupní proud a nabíjecí kapacita. Někdy může být problém s akumulátorem, který neudrží napětí nebo dodává příliš málo voltů nebo ampérů, kvůli jednomu nebo několika špatným článkům v celém akumulátoru.

S dostatkem času, zkušeností a správným vybavením může odborník tyto špatné články identifikovat a vyměnit je za nové za zlomek ceny výměny celé baterie. Když už je u toho, je vhodné zkontrolovat také spoje mezi jednotlivými články. Znečištění, oxidace nebo mechanická porucha mohou mít za následek špatné propojení, neschopnost správně vést elektrický proud a také to, že palubní počítač elektromobilu vnímá celou baterii jako vadnou.