Aktualizovaná analýza vychází z databáze všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Pracuje s místy nejčastějších dopravních nehod s následky na zdraví v letech 2018–2020. Posuzovány byly havárie na dálnicích a silnicích I. třídy.
Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Automapy Allianz bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé dopravní nehody s vážnými zdravotními následky a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 200 metrů.
Pro určení pořadí žebříčku byl důležitý zaprvé počet nehod, při kterých ve vybraném úseku došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění; počet nehod s jakýmkoli jiným zraněním; počet osob, které utrpěly při těchto nehodách smrtelné nebo těžké zranění; počet osob s lehkým zraněním; a počet ostatních nehod v dané lokalitě. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté Allianz sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.
Dále bylo ve 13 krajích (tj. všech kromě Hl. města Prahy) identifikováno vždy po pěti nejzávažnějších lokalitách. Celkem bylo posuzováno 65 nehodových lokalit, kde došlo k 407 dopravním nehodám s následky na zdraví a 610 nehodám celkem, z toho k 184 nehodám s úmrtím nebo těžkým zraněním.
Nejhůře dopadl Jihomoravský kraj, umístil se na 1., 3. a 16. místě
Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byla v letech 2018–2020 křižovatka severovýchodně od Hodonína – tam, kde se ulice Měšťanská potkává se silnicí I/55. V posledních třech letech se zde stalo celkem 17 nehod, z toho tři vážné se třemi úmrtími a dvěma těžkými zraněními. Lehce se při nich zranilo 25 osob.
Na druhém místě skončila křižovatka poblíž železničního mostu v ulici Přístavní v Ústí nad Labem. Zde se v letech 2018–2020 stalo celkem 38 nehod se třemi vážnými zraněními. Z celkem 15 nehod si lidé odnesli zdravotní následky – lehce se zde zranilo 32 osob.
Druhým nejrizikovějším místem v Jihomoravském kraji a třetím v ČR se stal nájezd na silnici I/23 v katastru obce Ostrovačice, několik kilometrů východně od Brna. Silnice I/23 v této lokalitě tvoří přivaděč k dálnici D1. Poblíž Rosic se v posledních třech letech staly tři vážné nehody, čtyři lidé se zde těžce zranili. Za poslední tři roky se zde celkem odehrálo 18 nehod.
Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2018–2020
V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadly kraje Jihomoravský, Jihočeský, Moravskoslezský, Středočeský a Ústecký, které jsou za období 2018–2020 zastoupeny každý hned třikrát. Oproti tomu se pět krajů tentokrát v TOP 20 vůbec neumístilo.
Pořadí |
Silnice |
Kraj |
Okres |
Nehody se zraněním |
Zraněné osoby |
Katastr |
||
SZ |
TZ |
LZ |
||||||
01 |
I/55 |
Jihomoravský |
HO |
15 |
3 |
2 |
25 |
Hodonín |
02 |
I/30 |
Ústecký |
UL |
15 |
0 |
3 |
32 |
Ústí nad Labem |
03 |
I/23 |
Jihomoravský |
BO |
14 |
0 |
4 |
23 |
Ostrovačice |
04 |
I/3 |
Středočeský |
BN |
14 |
0 |
3 |
27 |
Benešov |
05 |
I/30 |
Ústecký |
UL |
14 |
0 |
2 |
17 |
Všebořice |
06 |
I/39 |
Jihočeský |
CK |
13 |
0 |
3 |
16 |
Zlatá Koruna |
07 |
I/4 |
Jihočeský |
PI |
11 |
0 |
3 |
15 |
Lety |
08 |
I/4 |
Jihočeský |
PI |
10 |
4 |
3 |
10 |
Třebkov |
09 |
I/45 |
Moravskoslezský |
BR |
10 |
4 |
1 |
14 |
Nové Heřminovy |
10 |
I/11 |
Moravskoslezský |
KI |
10 |
1 |
2 |
7 |
Horní Těrlicko |
11 |
I/2 |
Středočeský |
BN |
10 |
1 |
1 |
13 |
Benešov |
12 |
I/9 |
Liberecký |
CL |
10 |
0 |
2 |
21 |
Jestřebí |
13 |
I/20 |
Plzeňský |
PM |
9 |
0 |
2 |
11 |
Nezbavětice |
14 |
I/33 |
Plzeňský |
DO |
8 |
1 |
3 |
13 |
Staňkov-město |
15 |
I/13 |
Ústecký |
CV |
8 |
0 |
3 |
7 |
Klášterec nad Ohří |
16 |
I/52 |
Jihomoravský |
BO |
8 |
0 |
2 |
11 |
Pohořelice |
17 |
I/58 |
Moravskoslezský |
NJ |
8 |
0 |
2 |
8 |
Lichnov |
18 |
I/44 |
Olomoucký |
SU |
7 |
2 |
2 |
4 |
Kouty nad Desnou |
19 |
I/2 |
Středočeský |
KH |
7 |
0 |
3 |
4 |
Suchdol |
20 |
I/9 |
Liberecký |
CL |
7 |
0 |
3 |
5 |
Česká Lípa |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění.
Častá chyba? Nedání přednosti v jízdě
„Hlavní příčinou dopravních nehod s vážnými osobními následky bylo dle evidence Policie ČR nedání přednosti v jízdě. Druhou nejvíce se vyskytující příčinou je nepřiměřená rychlost jízdy,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Automapy Allianz podílí.
Hlavní příčiny vzniku zkoumaných 610 nehod |
|
nedání přednosti v jízdě |
241 |
nepřiměřená rychlost jízdy |
164 |
nesprávný způsob jízdy (např. po nesprávné straně vozovky, vyhýbání se bez odstupu, nedodržení bezpečné vzdálenosti) |
162 |
nesprávné předjíždění |
12 |
ostatní (např. technická závada, nehody nezaviněné řidičem) |
31 |
Pro celostátní online verzi Automapy Allianz přejděte na www.allianz.cz/automapa. Popis všech nejrizikovějších lokalit jednotlivých krajů společně s GPS odkazy je k dispozici na vyžádání.