Praha/Mnichov 28. října 2025; Allianz zveřejnila výsledky rozsáhlého spotřebitelského průzkumu, zaměřeného na důvěru a přijetí autonomních vozidel (AV) v sedmi evropských zemích. Průzkum, který zahrnuje Rakousko, Německo, Francii, Itálii, Švýcarsko, Českou republiku a Spojené království, odhaluje zajímavé rozdíly v postojích spotřebitelů k této revoluční technologii.
Evropský průzkum Allianz: Češi věří v potenciál autonomního řízení, informovanost a důvěra se však teprve rozvíjejí.
- Nízké povědomí o autonomních vozidlech vyžaduje lepší informování české veřejnosti
- Evropské srovnání: Češi jsou vůči autonomním vozidlům méně skeptičtí než respondenti v jiných evropských zemích
- Důvěru v autonomní vozidla podmiňují dotázaní možností zachovat si kontrolu nad řízením
Plné znění tiskové zprávy najdete zde
Detailní informace ke 13. Allianz Motor Day jsou k dispozici na tomto odkazu.
Česká republika: Lidé si od autonomního řízení slibují větší pohodlí, nejistota přetrvává
Průzkum ukazuje, že povědomí o autonomním řízení je v České republice stále relativně nízké, pouze 32 % respondentů uvádí, že jsou s touto technologií obeznámeni. „Autonomní řízení představuje hlubokou změnu v mobilitě, která kombinuje bezpečnost, efektivitu a udržitelnost. Věříme, že by autonomní vozidla, která reagují a komunikují nezávisle, mohla přinést snížení nehodovosti i zlepšení dopravní situace a umožnit nové formy mobility. Nižší povědomí o tématu naznačuje potřebu lepšího informování veřejnosti o výhodách a nevýhodách autonomních vozidel, a to i v souvislosti se skutečností, že česká legislativa s příchodem nového roku umožní provoz některých autonomních vozidel na vybraných úsecích českých dálnic,“ zamýšlí se nad výsledky průzkumu Veronika Hašplová expertka neživotního pojištění Allianz pojišťovny.
Postoje k automatizovanému řízení jsou rozmanité. Čeští respondenti od něj primárně očekávají zlepšení pohodlí, přičemž 43 % z nich vidí automatizované řízení jako prostředek ke zlepšení mobility a 50 % předpokládá, že bude mít během řízení více času na jiné aktivity. Pouze 37 % dotazovaných v České republice souhlasí s tím, že by se na silnicích cítili s autonomními vozidly bezpečněji.
Zároveň ale průzkum ukazuje, že mezi účastníky průzkumu přetrvává nejistota ohledně toho, jak se vozidla budou chovat v nepředvídatelných situacích (67 %) a zda je technologie dostatečně vyspělá (72 %). 43 % respondentů si myslí, že automatizovaná vozidla musí být schopna zabránit nehodám ve 100 % případů.
Více než polovina českých respondentů (60 %) by se cítila pohodlně v autonomních vozidlech pouze tehdy, pokud by mohli kdykoli převzít kontrolu. Tento postoj odráží širší evropský trend, kde je důvěra v technologii podmíněna právě možností zachovat kontrolu.
„Výzkum potvrzuje, že jsou lidé v České republice zvídaví a nové technologie je zajímají. Vnímáme ale také obavy, které s automatizovanými systémy řízení souvisejí. Také v Česku si uvědomujeme, že klíčem k důvěře veřejnosti je jasná a transparentní komunikace nejen o výhodách, ale i potenciálních rizicích,“ komentuje výsledky průzkumu Radek Juhaňák, ředitel likvidace Allianz pojišťovny.
Největší společenský přínos pak dotázaní spatřují ve zlepšení mobility pro skupiny s omezenou pohyblivostí, tedy pro osoby fyzicky znevýhodněné nebo pro seniory (68 %).
Evropské srovnání: Češi patří k méně skeptickým
V evropském kontextu se ukazuje, že bezpečnosti autonomních vozidel nejvíce důvěřují Italové (65 %), zatímco respondenti ve Spojeném království jsou nejkritičtější (44 %). Němci se pohybují uprostřed na 57 %. Češi jsou poněkud méně skeptičtí ve srovnání se zbytkem Evropy (60 %) což naznačuje otevřenost vůči novým technologiím, ale zároveň potřebu dalšího vzdělávání a informování.
Při pohledu na celkové výsledky více než polovina respondentů (56 %) očekává, že autonomní auta budou bezpečnější nebo alespoň stejně bezpečná jako vozidla řízená lidmi (pouze 37 % respondentů v České republice). Pokud jde o další výhody autonomní mobility, čeští spotřebitelé potvrzují evropský trend. Výsledky ze všech zúčastněných zemí ukazují, že si spotřebitelé cení potenciálních přínosů v oblasti pohodlí, jako je využití času na cestování pro jiné aktivity (50 % respondentů), stejně jako větší mobilitu pro sebe (40 %) a pro osoby se zdravotním postižením a seniory (65 %).
Allianz pojišťovna s milionem retailových vozidel
Allianz pojišťovna dosáhla v letošním roce významného milníku – jeden milion retailových klientů nyní využívá její služby v oblasti autopojištění. Tento úspěch podtrhuje silnou pozici společnosti na českém pojistném trhu a důvěru, kterou klienti vkládají do produktů a služeb Allianz.
Allianz byla první pojišťovnou, která na českém trhu představila koncept "Jezdím málo, platím málo" a také speciální pojištění pro elektroauta. Tyto inovace pojišťovně umožňují lépe reagovat na potřeby moderních řidičů.
Pojištění podle nájezdu využívá aktivně více než 75 % retailových vozidel v portfoliu Allianz pojišťovny, což potvrzuje rostoucí zájem o flexibilní a přizpůsobivé pojišťovací produkty.