Vybíráme elektrokoloběžku
Výkon, rychlost a dojezd
Hmotnost, nosnost a typ koleček
Údržba elektrokoloběžky
Voděodolnost a prachotěsnost
Dalším faktorem, který je při výběru koloběžky zvážit, je možná trochu překvapivě voděodolnost. Zdaleka ne všechny levné modely totiž splňují alespoň minimální požadavky na vodotěsnost tak, abyste mohli bez omezení jezdit na mokru nebo v dešti. Navíc některé levné elektrokoloběžky může voda poškodit a v takovém případě se na ně nevztahuje záruka.
To, že koloběžka nemá atestaci na ochranu proti vodě ještě neznamená, že se vám při prvním projetí louží nebo jízdou v dešti rozbije. Může to ale značně ovlivnit její celkovou životnost a spolehlivost.
Pokud elektrokoloběžka není dostatečně vodotěsná, může časem dojít k poškození elektronických součástí, jako je baterie nebo motor.
Voděodolnost a prachotěsnost elektrokoloběžek se udává stupněm krytí IP (Ingress protection). Stupeň krytí IP se skládá ze dvou číslic. První číslice udává stupeň ochrany nebezpečných částí před nechtěným dotykem (např el. kabely) a před vniknutím cizích předmětů včetně částeček prachu. Druhá číslice udává stupeň ochrany proti kapalinám, zejména vodě.
Pro jízdu v dešti nebo v mokrých podmínkách je doporučeno minimální stupně krytí IP54. Koloběžka s tímto stupněm krytí je chráněna před stříkající vodou z libovolného směru.
Přejděte pro více informací
Ochrana proti pevným částicím a zranění dotykem | Stupeň ochrany proti kapalinám | ||
0 | Žádná ochrana | 0 | Žádná ochrana |
1 | Ochrana před dotykem s částmi s nebezpečným napětím do 50 V | 1 | Ochrana před kapkami vody padajícími svisle |
2 | Ochrana před vniknutím předmětů o průměru větším než 50 mm | 2 | Ochrana před kapkami vody padajícími pod úhlem 15° |
3 | Ochrana před vniknutím předmětů o průměru větším než 12,5 mm | 3 | Ochrana před stříkající vodou z libovolného směru |
4 | Ochrana před vniknutím prstů | 4 | Ochrana před stříkající vodou z libovolného směru s tlakem 100 kPa (14,5 psi) |
5 | Ochrana před vniknutím prachu | 5 | Ochrana před proudem vody z libovolného směru s tlakem 300 kPa (43,3 psi) |
6 | Úplná ochrana před vniknutím prachu | 6 | Ochrana před silným proudem vody z libovolného směru s tlakem 600 kPa (87 psi) |
7 | Ochrana před trvalým ponorem do vody do hloubky 1 metru | ||
8 | Ochrana před trvalým ponorem do vody do hloubky 3 metrů | ||
9 | Ochrana před trvalým ponorem do vody do hloubky větší než 3 metry |
Právní a bezpečnostní aspekty
Definice elektrokoloběžek podle zákona
Vybíráme doplňky k elektrokoloběžce
Kromě doplňků, které jsou přímo součástí elektrické koloběžky, budete potřebovat i řadu běžných věcí, které známe z jízdního kola.
1. Přilba: Elektrická koloběžka může jet stejně rychle, nebo dokonce rychleji než kolo. Proto je důležité vždy nosit přilbu. Přilba může chránit vaši hlavu při pádech nebo nehodách a je to nezbytný bezpečnostní prvek.
2. Zámek: Elektrokoloběžka je drahá věc, takže je dobré mít malý přenosný zámek, který ji ochrání před krádeží.
3. Držák na mobil: Držák na mobil vám umožní plně se soustředit na jízdu a zároveň mít přístup k navigaci nebo jiným aplikacím. To může být užitečné, pokud potřebujete použít mapy nebo sledovat rychlost a vzdálenost.
4. Sada na opravu pneumatik: Pokud budete mít defekt na pneumatice, vyplatí se mít u sebe sprej na opravu pneumatik nebo sadu na zalepení duše.
5. Světla: Na koloběžku je možné připevnit další doplňková světla pro bezpečnější noční jízdu a lepší viditelnost. Některé elektrické koloběžky mají zabudovaná LED světla, zatímco jiné mají pouze odrazky. Přidání dalších světel zlepší vaši viditelnost pro ostatní účastníky silničního provozu a zároveň vám umožní lépe vidět cestu před sebou.
Pojištění elektrokoloběžek
Podle nového zákona o povinném ručení budou muset provozovatelé motorových vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem sjednat k nim povinné ručení. Tato podmínka se týká motorových vozidel, která splňují alespoň jednu z následujících podmínek:
- jejich maximální konstrukční rychlost přesahuje 25 km/h,
- jejich provozní hmotnost je větší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost je větší než 14 km/km
Registraci musí podstoupit ta vozidla, jejichž výkon přesahuje 1000 W nebo maximální konstrukční rychlost 25 km/h.
Aby bylo možné pro tato vozidla sjednat pojištění, musí mít jednoznačnou identifikaci, například technický průkaz, osvědčení o registraci vozidla, COC list a vozidlo nepodléhající registraci alespoň technické osvědčení zvláštního vozidla.
Často kladené otázky (FAQ)
U některých prodávaných elektrokoloběžek se můžete setkat s informací, že koloběžka má COC list. Co to ale vlastně znamená? COC list je zkratka pro Certificate of Conformity, což je v překladu do češtiny Certifikát shody. Jedná se o dokument, který dokládá, že dané vozidlo, například automobil, motocykl nebo elektrokoloběžka, splňuje příslušné technické předpisy. COC list je vydáván výrobcem vozidla a je součástí jeho technické dokumentace.
COC list je důležitý dokument, protože je vyžadován při registraci vozidla do provozu. Bez COC listu není možné vozidlo zaregistrovat a provozovat na veřejných komunikacích.
COC list je platný pouze pro daný typ vozidla a výrobce. Pokud si zakoupíte vozidlo z druhé ruky, je důležité si ověřit, že má platný COC list.
Rekuperace
Rekuperace je funkce, která umožňuje přeměňovat kinetickou energii jízdy na elektrickou energii, která se může uložit do baterie. To může pomoci prodloužit dojezd elektrokoloběžky. Rekuperace se obvykle aktivuje automaticky, když jezdec brzdí nebo zpomaluje. Rekuperace ale může mít negativní vliv na životnost baterie.
Tempomat
Tempomat je funkce, kterou znáte z automobilů a která umožňuje udržovat konstantní rychlost jízdy. To může být užitečné zejména při jízdě na delší vzdálenosti. Tempomat je obvykle ovládán tlačítkem na řídítkách. Když je tempomat zapnutý, jezdec může uvolnit plynový pedál a koloběžka bude pokračovat v jízdě konstantní rychlostí.
Propojení elektrokoloběžky s telefonem
Propojení elektrokoloběžky s telefonem, které nabízejí někteří výrobci, umožňuje například sledovat ujetou trasu, stav baterie, nebo koloběžku na dálku zamknout.
Protiskluzová úprava
Protiskluzová úprava je důležitou bezpečnostní funkcí elektrických koloběžek. Poskytuje jezdci lepší trakci a zabraňuje klouzání. Na nášlapech je přidán materiál, který zabraňuje klouzání. Díky tomu se nemusíte bát úrazu, i když máte mokré boty.
Kde ANO?
Přejděte pro více informací
Stezka pro cyklisty | Cyklisté a uživatelé sdružených cyklostezek pro chodce a cyklisty se drží pravé strany. | |
Jízdní pruh pro cyklisty | Používání cyklistického pruhu je povinné. | |
Piktogramový koridor pro cyklisty | Piktogramový koridor pro cyklisty naznačuje doporučenou trasu, ale nevytváří žádná práva ani povinnosti. | |
Silnice | Cyklisté jezdí po pravém kraji vozovky. | |
Přejezd pro cyklisty | Přejezd pro cyklisty označuje místo na silnici určené pro přejezd cyklistů. | |
Přiměřená rychlost | Rychlost by měla být přizpůsobena terénu a okolnímu prostředí. | |
Ohleduplnost | Jezdíme tak, abychom neohrožovali ani neomezovali ostatní účastníky silničního provozu. | |
Zodpovědnost | Provozovatel elektrokoloběžky musí ověřit, zda je jeho vozidlo schváleno pro provoz na silnici v souladu s platnou legislativou ČR. |
Kde NE?
Přejděte pro více informací
Stezka pro chodce | Stezka, určená pro chodce a cyklisty, zakazuje jízdu cyklistů. Na chodníku může cyklista koloběžku pouze vést. | |
Pěší zóna | Vstup do pěší zóny je pro cyklisty povolen pouze tehdy, pokud je na značce v dolní části vyobrazeno kolo, a musí dbát na bezpečnost chodců. | |
Chodník | Chodník je vyhrazený pro chodce a není vhodné, aby se po něm pohybovali cyklisté. Výjimku tvoří děti do 10 let, ale i ony by měly být doprovázeny dospělým. Cyklista na chodníku může pouze vést svou koloběžku. | |
Přechod pro chodce | Přechod pro chodce nesmí být přejížděn cyklisty. Často je označen i doplňkovou značkou "Cyklisto, sesedni z kola", což znamená, že cyklista by měl přejít vedle koloběžky. | |
Jízda ve dvou | Jízda ve dvou na koloběžce či elektrokoloběžce je zakázána, neboť představuje vysoké riziko. | |
Alkohol | Cyklista nesmí během jízdy ani před ní požívat alkohol nebo jiné návykové látky, stejně jako je to u ostatních řidičů. |