Vaše auto a automyčka

Bezpečnost elektromobilů
Obavy vs. Realita 

Přestože jsou elektromobily stále běžnějším jevem, pořád ještě působí jako novinka. A jak už to u mnoha novinek bývá, jsou předmětem četných obav o bezpečnost. 

Všechny modely automobilů procházejí řadou bezpečnostních testů. Nejinak je tomu i u elektromobilů. Hodnocení bezpečnosti obvykle ukazuje, že elektromobily jsou přinejmenším stejně bezpečné jako jejich protějšky se spalovacími motory – ať už jde o stejné modely vybavené benzinovými nebo naftovými motory, nebo o jiné modely stejného výrobce, srovnatelné z hlediska velikosti a hmotnosti. Když se podíváme na konkrétní hodnocení bezpečnosti, uvidíme mnoho elektromobilů na nejvyšších příčkách hodnocení.

Mějte na paměti, že při konstrukci elektromobilu musí výrobci zohlednit všechna bezpečnostní hlediska, která by zohlednili při konstrukci tradičního automobilu. A s tím mají bohaté zkušenosti. Brzdy, světlomety, bezpečnostní pásy, airbagy, aktivní bezpečnostní systémy, jako je kontrola stability, protiblokovací systém brzd, autonomní nouzové brzdění, výstraha před přiblížením, výstraha při vybočení z jízdního pruhu – všechny tyto systémy jsou tu s námi už léta. Dá se očekávat, že jejich propracovanější a lépe vyladěné verze se nakonec objeví v elektromobilech. A všechny tyto systémy v kombinaci s výbavou vozu – bezpečnostními pásy, světly, výstražnými systémy a podobně – tvoří hodnocení bezpečnosti konkrétního vozidla.

A jak již bylo zmíněno výše – skutečnost, že se řada elektromobilů umisťuje na předních příčkách žebříčků bezpečnosti, jen dokazuje, že byste se při jízdě elektromobilem měli cítit přinejmenším stejně bezpečně jako v běžném autě. Když se podíváme na některé výsledky testů a hodnocení bezpečnosti elektromobilů od Euro NCAP – evropského programu, který testuje všechny nové automobily při nárazu, můžeme jasně vidět, že většina nových elektromobilů získává nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček – to znamená, že v případě nárazu tyto vozy chrání řidiče a cestující velmi dobře. Známka pěti hvězdiček také znamená, že v případě nárazu vozu do chodce je i tento chodec chráněn některým ze systémů aktivní či pasivní bezpečnosti vozu. 

Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou stále tak trochu novinkou, nejsou ve statistikách bezpečnosti automobilů zastoupeny tak dobře jako jejich spalovací předchůdci. Dostupné statistiky však vrhají na elektromobily velmi příznivé světlo. Bezpečnostní statistiky toho, jaké automobily více bourají, ukazují, že celkově je pravděpodobnost způsobení dopravní nehody u elektromobilů a spalovacích vozidel víceméně stejná.

Zajímavé je, že v segmentech mikro a malých městských vozů způsobují elektromobily relativně méně nehod, zatímco v luxusním segmentu, v kategoriích SUV a supersportovních vozů způsobují elektromobily až o 40 % více nehod. Podle některých odborníků je to způsobeno akceleračními a brzdnými vlastnostmi elektromobilů. V autě na benzinový pohon, i když je výkonné, se musí motor roztočit, než naplno využije svůj potenciál. Většina motorů to dělá při daných otáčkách. Naproti tomu elektromobily dávají řidiči k dispozici plný výkon za všech okolností. Podle odborníků za to může i vyšší počet těchto elektromobilů ve statistikách bezpečnosti. Přirovnávají to k nedělnímu řidiči, který dostane do rukou Ferrari a šlápne na plyn tak, jak musel ve svém městském autě s nízkým výkonem. Protože není zvyklí na tyto dynamické vlastnosti, ztratí poměrně rychle kontrolu a omotá superauto kolem nejbližšího sloupu veřejného osvětlení. Díky YouTube coby svědkovi existuje řada svědectví o takových nehodách. 

Statistiky bezpečnosti elektromobilů

Oheň. Samovznícení. Výbuchy. Uvaření akumulátorů. Auto vybuchne nebo začne hořet. Zkroucený, hořící kov na kraji silnice. Ve stylu Šíleného Maxe. Ačkoli takové incidenty nejsou běžné, nějakým způsobem se dostaly do představ široké veřejnosti jako jeden z nejdůležitějších problémů bezpečnosti elektromobilů. Ano, většina elektromobilů je poháněna lithium-iontovými bateriemi. Ano, tyto baterie obsahují hořlavý elektrolyt. Ne, není snadné, aby se tyto baterie vznítily. 

Ke spontánnímu požáru elektromobilů dochází tak zřídka, že není dostatek případů, aby se pro ně dala sestavit spolehlivá statistika. K tomu, aby se akumulátor vznítil, by teoreticky stačilo prorazit jeden z článků. To způsobí zkrat, při kterém se článek rozpálí, elektrolyt se zahřeje na stovky stupňů Celsia a následně zahřeje sousední články, což vede k řetězové reakci. 

Především je většina akumulátorů umístěna na místě, které není náchylné ke zkroucení, deformaci nebo rozdrcení při nehodě. Zadruhé, stále více výrobců umisťuje své akumulátorové sady do hliníkových obalů, které ještě více ztěžují proniknutí k jednotlivým článkům a zároveň fungují jako další protipožární bariéra. Zatřetí, akumulátory jsou monitorovány a mohou být vypnuty bezpečnostními systémy vozu. Za čtvrté, stále více výrobců přechází na kapalinové chlazení, aby byl celý systém ještě bezpečnější.

Aby se požár stal skutečným bezpečnostním problémem, muselo by dojít ke katastrofickému selhání mnoha systémů najednou. Dokonce i při dopravních nehodách podle některých statistik hoří více automobilů poháněných palivem než jejich elektrických protějšků. A konečně za páté: čísla. Někteří odborníci uvádějí, že pravděpodobnost samovznícení elektromobilu je přibližně jedna ku dvanácti milionům.