Údržba elektromobilu není až tak odlišná

Údržba elektromobilu není až tak odlišná

Co přesně znamená údržba elektromobilu? Kolik stojí jeho bezproblémový provoz? Jak se liší v porovnání s běžným vozidlem poháněným benzinem? To jsou některé z otázek, které si potenciální kupující klade před přechodem na vůz poháněný bateriemi. S tím, jak stále více výrobců uvádí na trh větší počet elektrických modelů a stále více ekonomik se stává ekologičtějšími, bude počet lidí, kteří si tyto otázky kladou, jen stoupat.
"Tankování" - to je aspekt, který se nejčastěji objevuje v debatě "elektromobil vs. auto na benzín". A je to tak správně. Náklady na dobíjení elektromobilu mohou být až nulové, pokud máte dům a střechu vybavenou solárními panely. Je zřejmé, že na tuto solární střechu je třeba vynaložit nějaké peníze, ale pokud se i tak chystáte na přechod k ekologičtější domácnosti, dobíjení automobilu zdarma bude velkým bonusem. Zvláště když to porovnáte s tím, kolik měsíčně utratíte u benzinové pumpy. 

Ale co samotná údržba? Jakou pravidelnou péči elektromobil potřebuje?

No, ve srovnání s autem na benzinový pohon se vlastně příliš neliší. Váš nový elektromobil sice nemá spalovací motor se stovkami pohyblivých částí, které je třeba mazat, ale stále se jedná o mechanický stroj. Jako takový bude trpět stejnými neduhy jako jeho dědečkové s benzínovým pohonem. Při diskusi o nákladech na údržbu elektromobilu je nejzřejmějším bodem to, že můžete úplně zapomenout na pravidelnou výměnu motorového oleje, olejového a palivového filtru, vzduchového filtru motoru nebo občasnou výměnu výfukových dílů či zapalovacích svíček. Jakou údržbu tedy elektromobil potřebuje? 

Překvapivě může skutečně potřebovat olej. Ale ne běžný motorový olej, který používají auta poháněná benzinem. Většina elektromobilů používá k přenosu výkonu motoru na kola přímý pohon nebo vícestupňovou převodovku. Tyto převodové systémy mohou potřebovat mazání, ale plán jejich údržby se u jednotlivých výrobců liší.   

Stejně jako u benzinového vozu musíte mít brzdy vždy maximálně výkonné. To znamená kontrolovat a občas měnit brzdové destičky, brzdové kotouče nebo bubny. U většiny elektromobilů je část brzdění prováděna elektromotorem, který se snaží získat zpět co nejvíce energie, než se zapojí skutečné brzdy, což vede k jejich delší životnosti.

V porovnání s benzinovým vozem má elektromobil větší hmotnost. Odstranění motoru, výfuku a palivové nádrže znamená, že vůz je lehčí. To je však kompenzováno baterií, kterou musí elektromobily vozit. Rozdíly mezi tím, kolik váží baterie a kolik by vážil motor a palivová nádrž ve stejném modelu, se mohou u jednotlivých vozů lišit. Platí však pravidlo – při údržbě brzdového systému elektromobilu vs. benzínového vozu – že elektromobily mohou potřebovat vaši pozornost o něco více. 

Podívejme se nyní na odpružení. Většinu ojnic, kloubů, ložisek a pouzder, se kterými se setkáte u benzinového vozu, můžete očekávat i u elektromobilu. A jak všichni víme; tyto díly se časem opotřebovávají a potřebují údržbu. V tomto ohledu se tedy plán údržby elektromobilu nebude tolik lišit od vozu s benzínovým pohonem. Kdykoli uslyšíte nějaké skřípání, dunění nebo jiné zvuky, které tam před pár týdny ještě nebyly, měli byste pravděpodobně navštívit mechanika. 

Ale co samotné srdce elektromobilu? Potřebují vozy poháněné bateriemi více údržby jen proto, že jsou poháněny bateriemi? Většina elektromobilů používá chladicí systémy, které udržují jejich elektroniku a samotnou baterii na rozumné teplotě. Tuto chladicí kapalinu budete muset měnit nebo doplňovat. Některé vozy mají dokonce speciální kanály pro proudění vzduchu, které pomáhají bateriím pracovat při preferovaných teplotách. Veškerá uživatelská údržba, kterou musíte provádět, spočívá v tom, že se ujistíte, že tyto kanály nejsou ucpané a vzduch jimi může volně procházet. 

Ostatní údržba elektromobilu se neliší od údržby vozu s benzínovým pohonem. Stejně jako u běžného benzínového vozu je třeba měnit pneumatiky, stěrače, dvakrát ročně provést antikorozní lázeň, občas vyleštit světlomet nebo vyleštit lak.